Jak wskazują mechanicy, właściciele samochodów najczęściej decydują się na samodzielną wymianę żarówek lub opon. Nawet tak z pozoru proste czynności, wykonane bez odpowiedniej wiedzy, mogą skutkować poważnymi konsekwencjami.
– Błędnie zamontowana żarówka może wytopić gniazdo reflektora i spowodować, że ten przestanie działać. Innym zagrożeniem, jest możliwość oślepienia pozostałych użytkowników ruchu drogowego, a w skrajnych przypadkach także zwarcie i pożar samochodu. Przede wszystkim należy wystrzegać się samodzielnej wymiany żarówek ksenonowych, których źródłem światła jest żarnik wrażliwy na wstrząsy i wysokie skoki napięcia. Zdarza się też, że klienci na własną rękę starają się zmienić opony. Ze względu na brak profesjonalnego sprzętu, nie są w stanie dokręcić ich z odpowiednią siłą. Poluzowane koło może być przyczyną poważnego w skutkach wypadku – podkreśla Przemysław Prais, właściciel warsztatu Auto Service w Lesznie, należącego do sieci Q Service Castrol.
Osram
Osram Żarówka samochodowa BAY9s 24V H21W 64138
Osram
Osram Żarówka H1 12V Cool Blue Intense Nextgen 64150Cbn
Osram
Osram Żarówki H1 12V Cool Blue Intense Nextgen 2 Sztuki 64150Cbn Hcb
Philips
Żarówka, reflektor dalekosiężny PHILIPS 9005PRB1
Żarówki H7 LED 6500K – 2.sztuki Narva Germany
Philips
Philips H7 X-tremeUltinon LED Gen2
Niektórzy kierowcy starają się samodzielnie naprawiać awarie, które powinny być diagnozowane wyłącznie przez specjalistów. Do takich obszarów należy przede wszystkim układ hamulcowy.
– Właściciele samochodów najczęściej nie mają fachowej wiedzy w zakresie funkcjonowania pojazdów oraz ich budowy. Przykładowo, błędnie zamontowane klocki lub tarcze hamulcowe mogą być przyczyną wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze, uniemożliwiając zatrzymanie auta w odpowiednim momencie. Dodatkowo nieprofesjonalny montaż tych części układu hamulcowego, powoduje ich szybsze zużycie. To wiąże się z częstszymi wizytami u mechaników i dodatkowymi kosztami – zauważa Maciej Cieślak, właściciel warsztatu Eko partner – Q Service Castrol w Śremie.
Samochody z napędem elektrycznym różnią się budową oraz mechaniką od pojazdów z jednostkami spalinowymi. Silnik elektryczny pracuje w dwóch trybach: w pierwszym energia elektryczna zamienia się w mechaniczną, natomiast w drugim podczas zwalniania prędkości uruchomiana zostaje energia mechaniczna, która zamienia się w elektryczną. Układy wysokiego napięcia stosowane w tego typu samochodach działają w zakresie od 400 aż do 800 V, dlatego ich samodzielna naprawa jest nie tylko bardziej skomplikowana, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczna.
– Naprawą samochodów elektrycznych powinni zajmować się wyłącznie wykwalifikowani specjaliści z uprawnieniami SEP. Zetknięcie się człowieka z tak wysokim napięciem może prowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu, a nawet do śmierci – ostrzega Piotr Jurgielewicz kierownik warsztatu Auto Gaz Serwis Stacja obsługi samochodów w Olsztynie – Q Service Castrol.
Jak sugerują mechanicy, samodzielnie zdobyta wiedza nie może równać się z fachową. Systematyczne wizyty w warsztacie samochodowym, pozwalają zredukować ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów naprawy oraz szkód, które mogą zostać wygenerowane przez źle wykonaną naprawę usterki.
– Ze względu na dużą dostępność aplikacji służących do diagnostyki, które można w bardzo prosty sposób zainstalować na telefonie, klienci często pojawiają się w warsztatach zbyt późno. Niestety, tego typu programy bazują na nielegalnym oprogramowaniu, ponieważ profesjonalny sprzęt do kontroli technicznej pojazdu kosztuje od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ponadto, łatwo dostępne aplikacje wskazują także często błędne wartości, przez co wiele napraw wykonywanych jest niepotrzebnie bądź w niewłaściwy czy niedokładny sposób. Ostatnio spotkałem się z przypadkiem samodzielnej renowacji obudowy kluczyka. Kierowca zamówił nową obudowę w Internecie, a podczas wymiany korzystał z instrukcji znajdującej się w aplikacji mobilnej w telefonie. W efekcie klient uszkodził imobilizer, co kosztowało go dodatkowe kilkaset złotych – wyjaśnia Przemysław Prais.
Metelli
METELLI Zestaw klocków hamulcowych, hamulce tarczowe 22-0872-0
Bilstein
FEBI BILSTEIN 16861 Zestaw klocków hamulcowych, hamulce tarczowe …
KLOCKI HAMULCOWE PRZÓD DO AUDI A4 B5 VW PASSAT B5 Q1266
Trw
Klocki hamulcowe – komplet TRW GDB1330
Mechanicy podkreślają również, że wiedza zdobyta na forach internetowych może prowadzić do uszkodzenia jeszcze innych elementów. Co za tym idzie, koszty naprawy mogą drastycznie wzrosnąć.
– Ostatnio, do naszego warsztatu zgłosił się klient, który samodzielnie naprawiał układ dolotowy powietrza, na bazie instruktażu dostępnego w Internecie. Podczas czyszczenia przepustnicy, klient uszkodził silnik. Jedna ze śrub wpadła do środka, blokując zawór nim sterujący. Doprowadziło to do uszkodzenia silnika, a klient za naprawę musiał zapłacić kilka tysięcy złotych. Gdyby zgłosił się do serwisu od razu, wymiana elementów układu dolotowego kosztowałaby nie więcej niż 200 złotych – mówi Piotr Jurgielewicz.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że wykonując samodzielną naprawę, musi liczyć się z potencjalnymi konsekwencjami prawnymi.
– Większości napraw w ogóle nie powinniśmy wykonywać na własnej posesji. Jest to szczególnie istotne przy wymianie olejów, płynu hamulcowego czy chłodzenia. Powstające przy takich czynnościach wycieki są szkodliwe dla środowiska. Podobnie jest w przypadku utylizacji zużytych opon – zgodnie z przepisami, nie można ich wyrzucać na składowiska śmieci, grozi za to wysoka kara grzywny. Miejscem dla tego typu śmieci jest Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów – podkreśla Piotr Jurgielewicz.
Yato
Yato Zestaw narzędziowy 1/4 1/2 kpl 122 szt YT-38901
Yato
Yato Zestaw narzędziowy 1/2″, 1/4″, 72 cz., YT-38782
Bosch
Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394
Beta
Beta Tools Zestaw Narzędzi Easy 159szt. W Skrzynce BE2200E21
Yato
Yato Zestaw narzędzi dla elektryków 68szt. YT-39009
Yato
Yato Zestaw Narzędziowy 1/4″, 3/8″ I 1/2″ Kpl 216 Szt (Yt-38841)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Rozpędzony fiat wjechał w 2 osoby
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.
Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis – kliknij „zgłoś nadużycie”.
Napisanie, że układ hamulcowy, w tym pracujące w nim klocki mają wyjątkowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest tak banalne, ze właściwie nie wymaga żadnego…
Entuzjaści samochodów elektrycznych wyrażają obawy, iż gwałtowny wzrost cen prądu pozbawi racji ekonomicznych przemawiających za zamianą auta spalinowego na…
Charakterystyczny stukot w aucie, piszczenie, wycie spod maski, szum – to sygnały, które mogą oznaczać uszkodzenie istotnych elementów w pojeździe. Nawet ciche,…
Niektóre symptomy usterek samochodów to charakterystyczne dźwięki, nietypowe zapachy, a nawet kolory, po których można wydedukować przyczynę problemu. Z…
Każdy użytkownik samochodu czy motocykla zetknął się z problemem rozładowania akumulatora. Zazwyczaj dzieje się to w nieodpowiednim momencie. Niekiedy…
Audi świętuje dziesięciolecie modelu Audi RS Q3 sportową edycją specjalną: RS Q3 edition 10 years. Edycja ta jest limitowana do 555 sztuk i dostępna będzie…
Tematy na czasie
Aktualności
Moto
Ogłoszenia
Serwisy regionalne
Serwisy partnerskie
Polska Press Sp. z o. o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie Motofakty podlegają ochronie.
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.
© 2000-2022 Polska Press Sp. z o. o.