Blog Post

Citroën Jumpy 2.0 HDi przerobiony na kamper. Do czego wykorzystać skrzynki na warzywa? (Vananas cz. II) – Francuskie.pl

Citroën Jumpy 2.0 HDi przerobiony na kamper. Do czego wykorzystać skrzynki na warzywa? (Vananas cz. II) – Francuskie.pl

Jak przerobić Citroena Jumpy na kamper? Ekipa z samochodu nazwanego wdzięcznie „Vananas” przekonuje, że nie jest to wcale takie trudne. Wymaga jednak sporo pracy. Poczytajcie, jakie modyfikacje przeszedł Jumpy, aby mógł stać się mobilnym domem.
Lubię uniwersalne, wielofunkcyjne narzędzia i za takie miał robić van. Dodawanie funkcjonalności zamiast zmiany przeznaczenia samochodu, to wyzwanie dla mnie. Wymagające dostosowania się z zabudową do geometrii wnętrza (spanie węższe, dostosowane do przetłoczeń paneli bocznych). Po pomiarach, czyszczeniu, kilku krótkich wycieczkach w różnych konfiguracjach foteli, stanęło na koncepcji skrzyni za ostatnim rzędem siedzeń o wysokości równej złożonym fotelom. W miejsce środkowego rzędu wstawiliśmy zabudowę na taką samą wysokość, mieszczącą lodówkę dostępną również w czasie jazdy i skrzynię, w której mieści się toaleta chemiczna razem z płynami i papierem, oddzielone przestrzenią na wymiar. Wykorzystaliśmy skrzynki na warzywa – mówi Lipes.
Zobacz także: Nowa Dacia Jogger w wersji kamper. Model potwierdzony!
Tania, lekka, zwykła plastikowa wytrzymała skrzynka. Wnętrze Jumpy jest dostosowane do przewożenia europalety. Skrzynka z warzywniaka jest zaprojektowana do ustawienia na takiej powierzchni. Jak spakujemy się w skrzynki, możemy je dowolnie przestawiać między wnętrzem tylnej skrzyni a innymi lokacjami. Poza tym jest eko – zamienniki znajdziemy na tyłach spożywczaka wszędzie w Europie.
Na tylnej skrzyni leży 3-częściowa rozkładana cienka sklejka (8 mm), ale o podwyższonej wytrzymałości i wodoodporna. Na niej 3 częściowa składana gąbka tapicerska, obszyta w pokrowce połączone z sobą tworzy spanie dla 2-3 osób. Mała wysokość wnętrza vanów tego typu wymusza walkę o każdy centymetr nad łóżkiem, zarówno gdy chcemy spać jak i złożyć spanie za kanapę i zmieścić jeszcze rząd skrzynek. Sklejka cienka, materace też.
Z przepisowych minimalnych 8 cm grubości zamieniliśmy na 5 cm tylko o podniesionej twardości (35). Gdzie śpi 4 z nas? Przedni fotel pasażera jest na tyle duży i rozkładany pod sporym kątem że EL. go sobie zarezerwowała. Solidne i niskie obrotnice przednich foteli pozwoliły zmieniać w dzień wnętrze w mały salon. W podsufitce tej wersji jest szeroki izolowany kanał wentylacyjny, szkoda nam było rozstać się z tylną klimatyzacją i dodatkowym ogrzewaniem (inna sprawa, że jak wiele innych układów wymagała usunięcia skutków zaniedbań poprzednich właścicieli). Nie wycinamy dachu na montaż drugiego spania.
Dostawczy rodowód konstrukcji powodował, że blaszane nadwozie generowało sporo wibracji i rezonansów zwłaszcza na nierównych nawierzchniach, a i szumy toczenia, i powietrza też mogłyby być cichsze. Na wibracje pomogła mata butylowa, dodatkowo zmniejszyła podatność na parkingowe wgniotki i usztywniła całą klatkę nadwozia. Na szumy i inne hałasy termopianka K o zamkniętej strukturze komórek z Bitmatu.
Gdy mamy zaizolowany nasz ruchomy dom, wypadało zadbać o ogrzewanie. Oryginalne Webasto wymagało kompetentnego serwisu (z Rembertowa), kilku podzespołów i nowego sterownika na słupek. By działało całą noc potrzebuje niewiele mniej prądu niż lodówka w ciepłe noce. W tylnej skrzyni schowałem dodatkowy akumulator AGM 100Ah połączony z przednim pokładowym pojemności 70Ah. Też wymieniony na AGM, chroniony separatorem. Centralka MPPT wyciąga co może z 270W panelu na dachu. W lutym, w słoneczne dni 60W. To limit energii, którego łatwiej pilnować dzięki aplikacji na telefon komunikującej się z centralką. Pod jej kontrolą jest równoległa instalacja odbiorników:
Ponadto: dodatkowe oświetlenie wnętrza LED, dodatkowe gniazda USB, dodatkowe radio niezależne od fabrycznego, którego funkcjonalność ogranicza za bardzo ecomode oraz lodówka.
Listwa LED na przedniej krawędzi panelu fotowoltanicznego służy do oglądania otoczenia podczas szukania miejsca na nocleg po zmroku. Z ewentualnym nadmiarem energii będzie, jak widać łatwo sobie poradzić, choć na razie jeszcze go nie zauważyłem 🙂
Waga, waga, waga. Zbiornik na wodę 20 l zamiast 40. Kiedy mała, przenośna toaleta zostaje w domu, to do skrzyni, która jest dla niej przewidziana, mieszczą się wszystkie nasze śpiwory, zapasowy namiot i materace. Do niego dochodzą krzesełka kempingowe, a i tak masa jest niewielka. Gotowy do jazdy Vananas bez załogi, na wadze ma 2080 kg. Uff… jest zapas na skrzynki z prowiantem i ubraniami.
Zobacz także: Renault Wavecamper Trafic 2.0 dCi 170 KM EDC 2021: 10 genialnych pomysłów na to jak zbudować dobrego kampera.
Przy prędkościach autostradowych wiatr przestawia go dosyć mocno, a i komfortu brakuje na tych twardych ślizgających się oponach z dostawczaka. Wymiana na inne felgi z palety Citroena, o 1 cal większe i opony o trochę niższym profilu znacznie pomogły. Oczywiście wybór utrudniał zarówno odpowiedni offset felgi jak i indeks nośności opony, ale kilka wieczorów przekopywania się przez internety i udało się.
Gdy w tylnej skrzyni wysunie się półkę z kuchenką i korzysta z blatów na wysuwanych skrzynkach przygotowując coś smacznego, pod klapą służącą za dach, listwa LED na niej okazała się niezbędna. Zwłaszcza gdy EL uszyła ścianki namiotowe łączone suwakami i podwieszane pod klapą. Miejsca w tej naszej kuchni parkingowej jest tyle, że można wziąć prysznic ze zbiornika położonego na dachu lub postawić fotel i siąść z książką i kawą.
Zobacz także: Wyprawa Renault Scenic 1.6 do Francji, która zapoczątkowała miłość do podróży i kamperowania. Dlaczego Vananas? (cz. I)
Zamiast zmieniać podłogę, wyczyściliśmy oryginalną. Gumowe dywaniki wyleciały, podłogę przykryła dodatkowa łatwo wyjmowalna gruba welurowa wykładzina. Miła, gdy chodzi się na bosaka, a też jest wodoodporna i łatwa w czyszczeniu.
EL -Ściany do prowizorycznej „kuchni” to z kolei było wyzwanie dla mnie. O ile obszycie gąbek tapicerskich, czy zasłonek, które służą za materac nie przysporzyło większych problemów, o tyle wszycie 170 cm suwaków w solidną cordurę, już takie proste nie było. Jednak po zaopatrzeniu się w grubsze igły i dedykowaną do cordury nić, a także po obejrzeniu kilku tutoriali, zwykła domowa maszyna do szycia dała radę i ja dałam radę. Solidne kostkowe suwaki, kupione u producenta w dobrej cenie, wygodnie i lekko spinają trzy ściany „kuchni”, chroniąc użytkowników przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi lub zapewniają odrobinę prywatności.
Na suficie pojawiły się siatki na lekkie drobiazgi, na oknach bocznych proste zasłonki, a przednia szyba ma tani ekran alufox, który w zimę wyraźnie odbija ciepłe powietrze z nawiewów podnosząc temperaturę w całym wnętrzu. Vananas jest cały czas na etapie funkcjonalnego prototypu, konstrukcja uproszczona, ale z zachowaniem pełnej zakładanej funkcjonalności. Estetyka, precyzja, wykończenie, dobrane detale, mają na razie za niski priorytet. Liczy się zabawa w wymyślanie i testowanie rozwiązań.
Na ostatnich targach widzieliśmy aluminiowy box na dach ze spaniem wytwarzany przez sympatycznego Czecha. Na tyle solidny i sztywny by można na niego przenieść panel. Cena była uzasadniona, ale to i tak na razie za duży wydatek dla nas. Niemniej spotkanie wytyczyło kierunek zmian.
Ciąg dalszy nastąpi…
Autorzy: Olga Lipska, Lipes
Zdjęcia: Olga Lipska, Lipes, Vananas

trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki


Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.




Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i
redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]
Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]
 
 
Francuskie.pl.pl – Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 – 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione
Francuskie.pl.pl – Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 – 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione
Zaloguj się




Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

source

Related Posts