Niepozorny pasek osprzętu silnika pełni bardzo ważną funkcję, gdyż napędza urządzenia istotne dla działania jednostki napędowej, takie jak pompa wodna i alternator. Jego nieprawidłowa praca powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu pojazdu (np słabe ładowanie akumulatora), a zerwanie niemal natychmiast uniemożliwia jazdę.
W samochodach stosowane są dwa rodzaje pasków: klinowe (w starszych autach) i wielorowkowe (współczesne rozwiązanie). Każdy z nich zużywa się w inny sposób. Pasek klinowy pracuje tylko swoimi bocznymi krawędziami. Jeśli zostaną one zużyte, to nadaje się on do wymiany.
Z kolei pasek wielorowkowy pracuje przylegając całą swoją powierzchnią do kół pasowych. Jest efektywniejszy i cichszy.
Jednak aby prawidłowo działały oba typy pasków muszą być prawidłowo napięte. – Napięcie mierzy się w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się od 5 do 15 mm – mówi Adam Kowalski, mechanik ze Słupska.
Wilgoć wzmaga pisk
Źle napięty lub zużyty pasek może zacząć piszczeć podczas pracy silnika. To zjawisko pojawia się najczęściej w chłodnych porach roku, a latem w trakcie deszczowej aury. Dlaczego tak się dzieje? Wilgoć zmienia na gorsze właściciwości tarcia, które powstaje pomiędzy paskiem a kołem pasowym. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim mechanizmów wyeksploatowanych lub z defektem, ale sporadycznie może się też przydarzyć w każdym aucie, nawet nowym – wyjaśnia mechanik.
Piszczenie paska klinowego jest tym większe, im wzrasta obciążenie urządzeń, które on napędza, np. alternatora. Zatem jeśli kierowca używa jednocześnie wiele odbiorników prądu (światła, radio, wycieraczki, itd.). W skrajnych przypadkach piszczenie jest niemal ciągłe i niezależne od pogody.
Inne problemy
Pisk dochodzący spod maski silnika nie zawsze jest spowodowany źle napiętym lub wyeksplotowanym paskiem. Czasem winę ponoszą koła pasowe, gdy są już mocno wyślizgane.
Przykładowo: charakterystycznym objawem zużycia koła pasowego pompy wspomagania kierownicy jest pisk pojawiający się przy skręconych do oporu kołach samochodu.
Niektórzy radzą sobie w ten sposób, że koła pasowe lekko szlifują drobnym papierem ściernym. Inni spryskują je, oraz sam pasek, specjalnym preparatem, który ma eliminować pisk. – Te zabiegi to półśrodki. Za jakiś czas problem powróci. Czasem nie tylko w postaci pisku, ale po prostu nastąpi zerwanie paska – oznajmia Adam Kowalski.
Zobacz także: Układ wydechowy, katalizator – koszty i sposoby naprawy uszkodzeń
Uważa on, że jeśli pisk nie zniknie po regulacji naciągu należy pasek wymienić i sprawdzić koła pasowe. Jeśli są wyślizgane trzeba je zastąpić nowymi.
– Nie są to stosunkowo wysokie koszty, a likwidując pisk pozbywamy się nie tylko hałasu, ale przede wszystkim zapewniamy prawidłową eksploatację różnych urządzeń – podkreśla mechanik.
Źródłem pisku paska wielorowkowego mogą też być ziarenka pasku, czy wręcz niewielkie kamyki, które zaklinowały się w rowkach. Wtedy lepiej wymienić cały pasek, bo zanieczyszczenia prawdopodobnie spowodowały jest uszkodzenie.
Pod napięciem
Jak już wspomnieliśmy, prawidłowo napięty pasek osprzętu silnika ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu i rzecz jasna na to, aby nie pojawiał się pisk. Większość pasków wielorowkowych jest wyposażonych w automatyczne napinacze, których zadaniem jest utrzymywanie prawidłowego naciągu. Ale i napinacze nie są wieczne i czasem wymagają wymiany.
W przypadku paska klinowego jest właściwy naciąg trzeba ustawić ręcznie. Nie jest to czynność skomplikowana i zaawansowani kierowcy mogą to zrobić samodzielnie. Jednak w niektórych samochodach dostęp do paska jest utrudniony, a czasem trzeba w tym celu wjechać na kanał lub podnieść auto.
Należy pamiętać, że niepożądane jest również zbyt mocne napięcie. W takim przypadku nastąpi jego przedwczesne zużycie, podobnie jak i kół pasowych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
CONCEPT
Odkurzacz CONCEPT VP4380
est zawsze pod ręką, a sprzątanie nim jest bardzo …
Baseus
Odkurzacz samochodowy Baseus A7
Bezprzewodowy odkurzacz ręczny A7 o mocy 78W pomoż…
EINHELL
Odkurzacz samochodowy Einhell TE-VC 18 Li solo
Odkurzacze samochodowe często charakteryzują się c…
MAKITA
Makita CL121DZ
BRUNNER
BRUNNER VORTIX NG
Firma Brunner to 60 lat doświadczenia, piękny desi…
Rozpędzony fiat wjechał w 2 osoby
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.
Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis – kliknij „zgłoś nadużycie”.
Charakterystyczny stukot w aucie, piszczenie, wycie spod maski, szum – to sygnały, które mogą oznaczać uszkodzenie istotnych elementów w pojeździe. Nawet ciche,…
Niektóre symptomy usterek samochodów to charakterystyczne dźwięki, nietypowe zapachy, a nawet kolory, po których można wydedukować przyczynę problemu. Z…
Mitsubishi Motors Europe podczas specjalnego wydarzenia online zaprezentowało model ASX nowej generacji. Nowy ASX ("Active Sports X-over"), pozycjonowany w…
Ugo Sivocci był doskonałym kierowcą, ale miał pecha. Zyskał miano wiecznie drugiego. Gdy wystartował w 1923 roku w wyścigu Targa Florio, na masce silnika jego…
C 43 4MATIC z nadwoziami Limuzyna i Kombi można zamawiać już u polskich dealerów Mercedes-AMG. Wyróżnikiem modelu jest m.in. czterocylindrowa jednostka AMG o…
Klimatyzacja dość szybko stała się standardem w samochodach, podczas gdy jeszcze kilkanaście lat temu postrzegano ją jako luksus. Według danych AAA AUTO, aż 97…
Tematy na czasie
Aktualności
Moto
Ogłoszenia
Serwisy regionalne
Serwisy partnerskie
Polska Press Sp. z o. o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie Motofakty podlegają ochronie.
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.
© 2000-2022 Polska Press Sp. z o. o.